Marketing Technology Landscape
Wat is Marketing Technology Landscape precies?
In deze moderne tijd krijgt marketing technologie steeds meer aandacht. Dit is een complex en ingewikkeld landschap voor wie er geen ervaring of kennis van heeft, maar aangezien tegenwoordig iedereen steeds meer gebruik maakt van de moderne technologie, denk bijvoorbeeld aan je smartphone, maken de marketeers hier steeds meer gebruik van. Want op deze manier kunnen ze makkelijk achterhalen waar de interesse van de gebruiker ligt. Bijvoorbeeld op facebook of andere sociale netwerken. Hier zijn veel mensen actief en dat maakt het voor bedrijven makkelijk om hun producten of diensten bij een groot publiek onder de aandacht te brengen.
De marketing technology landcape van Scott Brinker. Wat houdt het in?
Binnen de marketing technology is Scott Brinker een heel bekend figuur. Het zou heel goed kunnen dat je deze naam wel eens ergens voorbij hebt zien komen. Wie is deze man? Hij is zowel computerprogrammeur als ondernemer en je zou hem de peetvader van de marketing technology kunnen noemen. Deze slimme van heeft het marketing technologie landschap ontwikkeld. Elk jaar weer brengt Scott Brinker het landschap van de marketing technology in kaart, dit kan je zien als een soort grafiek die een beetje lijkt op een landkaart. Hiermee kan je dus zien hoeveel leveranciers er zijn binnen de marketing technologie. Ieder jaar weer komen er vele nieuwe bedrijven bij die nieuwe innovaties aanbieden.
Hoe werkt marketing technology landschape?
Om het even begrijpelijk uit te leggen, in principe is marketing technology landscape verdeeld over 4 groepen:
- Adverteren en promoten, dit heeft als reden om de aandacht van de consument te trekken, zodat deze nieuwsgierig wordt naar het product of dienst
- Informeren en ontdekken, zodat de interesse van de consument opgewekt wordt
- Sociaal en relatie, mensen zijn kuddedieren. Hiermee wordt de opbouw van verlangen gestimuleerd
- Handel en verkoop, dit moet de consument aanzetten tot actie zodat deze overgaat tot de aanschaf van het product of dienst die aangeboden wordt.
Met dank aan deze zogenaamde tools kan er goed bekeken worden hoe de markt reageert op het aanbod van de producent. Als de producent hierdoor voldoende rendement wil behalen zal deze investeringen moeten doen. Met deze technologie kunnen geen problemen opgelost worden en is ook zeker geen einddoel, maar een middel om een juiste strategie te vinden. Gezien het uitgebreide aanbod is er voor elke vraag wel een of meer passende tools bruikbaar.